Εφηβεία, ερωτήσεις και διατροφικά λάθη. Πόσο επικίνδυνα είναι για την υγεία;

0

Η εφηβική ηλικία χαρακτηρίζεται ως μια από τις πιο δύσκολες φάσεις της ζωής του παιδιού . Η υπερβολική ενασχόληση με την εικόνα του σώματος , εξού και το φαινόμενο με τις αδύνατες γραμμωμένες φωτογραφίες για facebook, η αναζήτηση  της ανεξαρτησίας, τα ξενύχτια, οι παρέες και οι κριτικές, δυσκολεύουν τα παιδιά να ακολουθήσουν ένα  σωστό και ισορροπημένο διαιτολόγιο.

Τι γίνεται όμως με την άθληση & τα γυμναστήρια ?

  • Η άθληση είναι ιδιαίτερα σημαντική στις ηλικίες  αυτές, διότι ένα  σταθερό επίπεδο δραστηριότητας και ήπιας σωματικής άσκησης συμβάλλει στην υγιή ανάπτυξη, στην ενδυνάμωση των οστών και των μυών, στην ανάπτυξη δεξιοτήτων κίνησης, καθώς επίσης στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της θετικής εικόνας του σώματος.

Το σημαντικότερο είναι ότι η φυσική δραστηριότητα συμβάλλει στη διατήρηση του ισοζυγίου ενέργειας αποτρέποντας την  παχυσαρκία.

  • Στη διάρκεια της εφηβείας το 75% των εφήβων χρειάζεται 3000-4000kcal ημερησίως ανάλογα με το άθλημα και ιδιαίτερα αν πρόκειται για αγώνα ή προπόνηση.
  • Χρειάζονται το πολύ 80 gr πρωτεϊνών ημερησίως για να καλύψουν το 15% ενεργειακών αναγκών. 
  • Οι νεαροί αθλητές κινδυνεύουν από απώλεια νερού και ηλεκτρολυτών από την έντονη εφίδρωση. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε κράμπες, ζαλάδες, ελαττωμένη οξυγόνωση ιστών. Για κάθε 0,5 kg σωματικού βάρους που χάνεται , ο αθλητής χρειάζεται 2 ποτήρια νερό για να το αναπληρώσει.

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ? ΝΑΙ Η ΟΧΙ ?

  • Τα συμπληρώματα διατροφής έχουν σκοπό να «συμπληρώσουν» (επιπρόσθετα) την διατροφή και την προπόνηση . Εάν η διατροφή και η προπόνηση κάποιου δεν είναι σε ισορροπία, τότε τα συμπληρώματα διατροφής δεν θα βοηθήσουν σε κάτι, παρόλο που οι εταιρίες διατροφής υποστηρίζουν το αντίθετο.
  • Η πλειοψηφία των περιοδικών, για μυϊκή τόνωση (body building) ή γυμναστική (fitness), δημοσιεύονται κυρίως για την προώθηση των αθλητικών συμπληρωμάτων διατροφής.

Τα κυριότερα σωματικά προβλήματα που προκαλούν τα αναβολικά στους άνδρες και στις γυναίκες είναι:

  • Ακμή στο πρόσωπο και στο σώμα, σοβαρής μορφής
  • Αδυνάτισμα των τενόντων των μυών με κίνδυνο ρήξης τους
  • Κιτρίνισμα (ίκτερος)
  • Τρεμούλιασμα
  • Πρήξιμο των αστραγάλων και των ποδιών
  • Μείωση στο αίμα της καλής χοληστερόλης HDL
  • Ψηλή πίεση 
  • Φύτρωμα μαλλιών στο πρόσωπο

Η φωνή γίνεται πιο βαθιά

  • Πρόωρη φαλάκρα
  • Δυσκολίες ή πόνος κατά την ούρηση 
  • Αλλαγές ή διακοπή των κύκλων της έμμηνου ρύσης (περίοδος)
  • Ανεξέλεγκτα ξεσπάσματα οργής που μπορούν να οδηγήσουν σε βίαιες πράξεις
  • Κατάθλιψη
  • Ανωμαλίες στη λειτουργία της καρδίας, των νεφρών και του ήπατος με κίνδυνο πρόκλησης ασθενειών των οργάνων αυτών
  • Κίνδυνος δηλητηρίασης διότι προϊόντα που πωλούνται ανεξέλεγκτα, στη μαύρη αγορά, μπορούν να περιέχουν άλλες ουσίες που δυνατόν να είναι τοξικές 
  • Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι, στα παιδιά και στους νέους ενήλικες, τα αναβολικά μπορούν να βλάψουν τις περιοχές στα άκρα των οστών που είναι υπεύθυνες για την ανάπτυξη τους, με αποτέλεσμα να καταστέλλουν την ανάπτυξη σε ύψος.

Diet-For-Teenage-Girls

Οι βασικές συστάσεις της Ένωσης Ελλήνων Διαιτολόγων για την ηλικία αυτή είναι :

1. Να μην παραλείπονται κύρια γεύματα

2. Το πρωινό είναι από τα σημαντικότερα γεύματα της ημέρας

3. Να μην καταναλώνονται μεταξύ των γευμάτων πρόχειρες τροφές. Οι πρόχειρες τροφές περιέχουν αρκετό λίπος, αλάτι και κενές θερμίδες. Γι αυτό πρέπει να χρησιμοποιούνται με μέτρο.

4. Λιγότερα λίπη και ζάχαρη

5. Κατανάλωση περισσότερων τροφών πλούσιων σε φυτικές ίνες

6. Άφθονα φρούτα και λαχανικά

7. Κατανάλωση ποικιλίας τροφών καθημερινά

8. Διατήρηση κανονικού σωματικού βάρους

9. Αργό μάσημα

10. Άφθονο νερό

11. ΠΡΟΣΟΧΗ  ΣΤΑ  οινοπνευματώδη ποτά

12. Να αποφεύγεται η υπερκατανάλωση γλυκών και αναψυκτικών

13. Να αποφεύγεται το πολύ αλάτι

14. Άσκηση καθημερινά

Τα παιδιά πρέπει να έχουν αυξημένη φυσική δραστηριότητα και να ακολουθούν σωστή διατροφή με όλα τα τρόφιμα απλά με μέτρο!!!

Διατροφολόγος –Διαιτολόγος

Χριστακοπουλου Μαρία

Αποκλειστική  Υπεύθυνη  στην Γονιδιακή εξέταση DNA(στο Νομό Ηλείας)

Μέλος στην Ένωση Διαιτολόγων-Διατροφολόγων  Ελλάδος

Αριθ. Μέλους : 03-033

28ης Οκτωβρίου 16 (έναντι Bsb) – Τηλ Γραφείου:   26210-27272

Κατόπιν Ραντεβού

Share.

About Author