6 τροφές που ίσως καταναλώνεις υπερβολικά πολύ

16
Δεν είναι γενικά καλό να τρώμε μεγάλες ποσότητες, όταν όμως έχει να κάνει με αυτές τις έξι τροφές, μπορείς πραγματικά να φας πολύ χωρίς να το συνειδητοποιείς.
6 τροφές που ίσως καταναλώνεις υπερβολικά πολύ

  1. Ωμός τόνος

Οι επιλογές σου στο sushi μπορεί να μην είναι τόσο υγιεινές όσο πιστεύεις. Μια πρόσφατη έρευνα στους New York Times εξέτασε sushi τόνου από 20 καταστήματα και εστιατόρια του Manhattan και βρήκε πως, στα περισσότερα από αυτά, η κατανάλωση μόλις έξι κομματιών ωμού τόνου θα μπορούσε να έχουν ως αποτέλεσμα επικίνδυνα υψηλά επίπεδα υδραργύρου.

Η επίπτωσή του θα μπορούσε να επιφέρει από διαταραχές στα νεφρά και τους πνεύμονες μέχρι αισθητηριακές βλάβες και έλλειψη συντονισμού – τυπικά συμπτώματα νευρολογικών προβλημάτων. Γιατί λοιπόν ο τόνος είναι τόσο γεμάτος με υδράργυρο;

Καθώς ο τόνος βρίσκεται ψηλά στη διατροφική αλυσίδα, οι μύες του συγκεντρώνουν μεθυλικό υδράργυρο από όλα τα μικρότερα ψάρια που τρώει στη διάρκεια της ζωής του.

  1. Αναψυκτικά

Ξέρεις ότι τα αναψυκτικά ευθύνονται για φούσκωμα γύρω από τη μέση σου και γεννούν εθισμούς. Σύμφωνα όμως με μια έρευνα του 2013, μπορεί επίσης να προκαλέσουν καρδιακή ανεπάρκεια – ακόμη και θάνατο. Μία 31χρονη γυναίκα από το Μονακό μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο υποφέροντας από καρδιακές αρρυθμίες και απώλεια αισθήσεων – η γυναίκα αυτή έπινε δύο λίτρα αναψυκτικά τη μέρα για 16 ολόκληρα χρόνια.

Οι ερευνητές εξέτασαν άλλες έξι περιπτώσεις και βρήκαν πως όλοι όσοι έπιναν μεγάλες ποσότητες αναψυκτικών υπέφεραν από προβλήματα στη λειτουργία της καρδιάς τους, αρρυθμίες, και στην περίπτωση ενός άτυχου ασθενή υπήρξε και θάνατος.

Οι ερευνητές κατηγορούν γι’ αυτό τη διουρητική επίδραση των αναψυκτικών: μπορεί να μειώσει δραματικά τα επίπεδα του καλίου στον οργανισμό, το οποίο κάλιο έχει ανάγκη η καρδιά σου για να λειτουργεί σωστά. Παρότι οποιαδήποτε ποσότητα αναψυκτικού είναι περισσότερο από αυτό που χρειάζεσαι, αν πρέπει να πάρεις απαραιτήτως τη δόση σου, περιόρισε την κατανάλωσή σου σε 450 ml τη μέρα.

  1. Καρότα

Οφείλουν το χρώμα τους στη βήτα καροτίνη, ένα αντιοξειδωτικό  που βοηθά στην πρόληψη των πάντων, από το άσθμα που προκαλείται από την άσκηση μέχρι τον καρκίνο. Υπάρχει όμως ένα θέμα: Μπορεί επίσης να κάνει το δέρμα σου πορτοκαλί, λέει ο πιστοποιημένος σύμβουλος διατροφής  Alejandro Chabán.

Παρότι οι χορτοφάγοι είναι πιο επιρρεπείς συγκριτικά με τους κρεατοφάγους να αναπτύξουν καροτεναιμία (χάρη στις πορτοκαλί και κίτρινες τροφές, ειδικά τα καρότα), μπορεί να συμβάλουν σε αυτό και τα πλούσια σε καροτίνη συμπληρώματα διατροφής.

Σε μία μελέτη που δημοσιεύτηκε στο The Journal of Dermatology, το δέρμα μιας γυναίκας έγινε κιτρινοπορτοκαλί αφότου κατανάλωσε μεγάλη ποσότητα συμπληρώματος καροτίνης. Ωστόσο, για να φτάσεις τα ίδια επίπεδα στο αίμα σου θα πρέπει να τρως περίπου μισό φλιτζάνι καρότα τη μέρα για μήνες.

Δεν υπάρχει λόγος να το παρακάνεις, ωστόσο. Ο Chabán συστήνει να περιορίσεις την κατανάλωσή σου σε περίπου δύο φλιτζάνια την εβδομάδα.


  1. Φρούτο αστέρι (Καραμπόλα)

Υπάρχουν περισσότεροι από ένας λόγους που γενικά χρησιμοποιούμε αυτό το φρούτο μόνο για γαρνίρισμα. Η μεγάλη κατανάλωση του φρούτου με τις πέντε πλευρές είναι τοξική και προκαλεί ναυτία, εμετούς, ζαλάδα, διάρροια, σπασμούς ενώ είναι ακόμη και θανατηφόρο σε ανθρώπους με πρόβλημα στα νεφρά, σύμφωνα με έρευνα που έγινε στη Βραζιλία.

Παρότι οι ειδικοί δεν έχουν ακόμη εντοπίσει την ακριβή αιτία, οι άνθρωποι με προβλήματα στα νεφρά θα πρέπει να αποφεύγουν πάση θυσία αυτό το φρούτο, αφού ακόμη και σε μικρές δόσεις μπορεί να είναι μοιραίο. Αν δεν έχεις προβλήματα υγείας;

Ο Chabán συστήνει να μην καταναλώνεις πάνω από μισό φλιτζάνι την εβδομάδα. Αν εμφανίσεις επίμονο λόξιγκα μέσα σε πέντε ώρες από την κατανάλωση του φρούτου -το πιο συχνό σύμπτωμα δηλητηρίασης από φρούτο αστέρι- τηλεφώνησε στο γιατρό σου. Μπορεί να το έχεις παρακάνει στην ποσότητα ή να έχεις ένα πιθανό πρόβλημα στα νεφρά σου.

  1. Νερό

Όλες έχουμε ακούσει ιστορίες για ανθρώπους που πέθαναν επειδή ήπιαν πάρα πολύ νερό. Πάρε για παράδειγμα τον 28χρονο Καλιφορνέζο που πέθανε μετά που ήπιε έξι λίτρα νερό για έναν ραδιοφωνικό διαγωνισμό το 2007.

Αντίθετα όμως στην κοινή αντίληψη, δεν μπορείς να πνιγείς πίνοντας πάρα πολύ νερό. Η κατάσταση που δημιουργείται ονομάζεται υπονατριαιμία και στην πραγματικότητα αραιώνει την ποσότητα του νατρίου στο αίμα σου, λέει ο Chabán.

Και παρότι η ακραία υπονατριαιμία είναι και σπάνια και θανατηφόρα, οι ήπιες περιπτώσεις είναι απίστευτα συχνές. Μία μελέτη που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση Journal of Medicine της Νέας Αγγλίας βρήκε πως περίπου το ένα έκτο των δρομέων που συμμετέχουν σε μαραθώνιους εμφανίζουν σε κάποιο βαθμό αυτή την κατάσταση όταν περνούν τη γραμμή του τερματισμού.

Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν χρειάζονται περισσότερα από 12 φλιτζάνια νερό τη μέρα, ακόμη και αν είναι δραστήριοι, λέει ο Chabán. Και θυμήσου, το σώμα σου μπορεί να επεξεργαστεί συγκεκριμένη ποσότητα νερού κάθε φορά. Έτσι είναι καλύτερο να μοιράσεις την πρόσληψή σου στη διάρκεια της ημέρας παρά να το πιεις όλο μαζί, έστω κι αν αυτό θα είναι μετά την προπόνησή σου.

  1. Σάλτσα σόγιας

Έχεις έναν παραπάνω λόγο για να διαλέξεις την σάλτσα σόγιας με περιορισμένο νάτριο. Το 2013, ένας 19χρονος άντρας υπέφερε από κρίσεις επιληψίας, έπεσε σε κώμα και σχεδόν πέθανε μετά που ήπιε ένα τέταρτο από το αλμυρό προϊόν.

Ουσιαστικά το αντίθετο της υπονατριαιμίας, η υπέρ νατριαιμία (δηλαδή, υπερβολικά πολύ νάτριο στο αίμα) κάνει τον εγκέφαλο να χάσει υγρά, να συρρικνωθεί και να αιμορραγήσει.

Παρότι (ευτυχώς) πολύ λίγοι άνθρωποι καταναλώνουν το ένα τέταρτο του μπουκαλιού της σάλτσας σόγιας, περιόρισε την πρόσληψή σου σε μια κουταλιά της σούπας την ημέρας. Και γενικά προσπάθησε να καταναλώνεις λιγότερο αλάτι.

Share.

About Author